Nastavení preferencí souborů cookies

Souhlasem nám umožníte využívat soubory cookies k poskytovaní služeb a analýze návštevnosti.

Soubory cookies zjednodušují používání webů. Ukládají předvolby uživatelů a pomáhají k zobrazení obsahu podle Vašich potřeb. Respektujeme Vaše soukromí, proto se můžete rozhodnout některé soubory cookies neakceptovat. Cookies slouží i k zajištění funkčnosti a bezpečnosti webových stránek. Zablokování některých z nich může ovlivnit funkčnost stránek či nabízených služeb.

Řízení předvoleb poskytování souhlasu

Ostravica. Výjimečný projekt v 30leté historii Bystroň Group

Ve druhé polovině června si veřejnost bude moci poprvé prohlédnout zrekonstruované objekty A a B bývalého módního domu Ostravica­‑Textilia, který se nově mění v kreativní prostor s názvem Boutique Business Inkubátor Ostravica.

Nová Ostravica svým vzhledem opět připomíná zlatou éru 30. let minulého století. Do interiéru se také vrátilo legendární schodiště s impozantním světlíkem, který vnáší do budovy přirozené světlo. „Dělali jsme vše, co bylo v našich silách, aby se nová Ostravica zase stala ikonou Ostravy. Věřím, že se výsledek naší práce bude lidem líbit,“ říká zakladatel a člen představenstva stavební skupiny Bystroň Group Michal Bystroň.

Obchodní dům Ostravica, známý také jako Ostravica­‑Textilia, byl postaven na počátku 20. století a otevřen v roce 1911. Navrhl jej architekt Felix Neumann a původně sloužil jako obchodní dům pro prodej textilu. Budova je příkladem secesní architektury a je významnou památkou v Ostravě. Charakterizují ji dekorativní prvky a bohaté ornamenty typické pro tento styl. V době svého vzniku byla Ostravica jedním z nejmodernějších obchodních domů v Československu a významným centrem obchodu a společenského života v Ostravě.

Rekonstrukce jedné z ikonických staveb Ostravy za více než čtvrt miliardy korun byla velmi náročná. Byla prováděna metodou Design & Build, která je novým trendem ve stavebnictví. Nová metoda investorům přináší úsporu času a nákladů a ze stavebních firem dělá spolutvůrce finálního díla. Kromě soukromých investorů začaly metodu Design & Build využívat už i evropské instituce jako jsou Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) nebo Evropská investiční banka (EIB). V České republice se touto metodou stavěla například Galerie Harfa v Praze.

„Typickým rysem Design & Build je, že objednatel specifikuje ve svém zadání pouze účel, standardy a rozsah stavby a některá další vybraná kritéria plnění. To je velký rozdíl oproti stávajícímu stavu, neboť v tradičním modelu jsou projektové práce jako návrh, zadání a projekt od samotné stavby odděleny a řeší je samostatní dodavatelé,“ vysvětluje Michal Bystroň. „V našem případě byla metoda Design & Build ještě náročnější v tom, že se jednalo o rekonstrukci. Na začátku jsme neměli žádnou projektovou dokumentaci a jediné, o co jsme se mohli jako generální dodavatel stavby opřít, byly naše znalosti a zkušenosti s rekonstrukcemi historických budov jako byl například Knurrův palác ve Fulneku,“ dodává Michal Bystroň.

V průběhu stavby musela Bystroň Group často flexibilně reagovat na zcela nové situace, a to zejména v nárožním objektu A, který byl přes veškerou snahu investora v havarijním stavu. Změnila se i koncepce fasády. Díky zvolené formě revitalizace však stavba stále postupovala vpřed, aniž by to způsobilo značné komplikace či prodlevy. „Vzhledem k významu budovy se jednalo o zdaleka nejsledovanější stavbu v naší 30leté historii. V naší galerii staveb bude mít nová Ostravica určitě zcela výjimečné místo,“ říká závěrem zakladatel stavební skupiny Bystroň Group Michal Bystroň.